Göteborg kan få stadsbana

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Nyheter från, Sverigesradio.







Positivt avlasta brunnsparken.

(1:36 min)
Förenklad bild av stadsbanenätet.

1 av 3

Förenklad bild av stadsbanenätet.

Göteborg kan få Stadsbana, en spårväg med längre, snabbare vagnar. Systemet kan ses som en förberedelse för tunnelbana, enligt förslaget från tjänstemännen. Stadsbanan är en del av förslagen för Göteborgs kollektivtrafik för 25 miljarder.

Det är tjänstemännen hos Västragötalands-regionen, Göteborg, Mölndal och Partille som tillsammans tagit fram ett omfattande förslag som ska ut på remiss. 

– Det är en lösning på många problem, tänker jag. Det värsta som hänt mig var att få sparken, det hände mig efter att jag fastnade i trafiken och kom för sent kanske två gånger per vecka, säger Chaima Rahali, spårvagnsresenär. 

Stadsbanan ska använda den spårväg som redan är planskild, alltså som går på egen banvall och inte korsar annan trafik. Banorna mot Frölunda, Hisingen, Bergjön/Angered och Mölndal blir tillsammans med nya länkar i centrum ett eget system. På sikt kan spåren planskiljas också i centrum genom att lyftas upp eller sänkas ned och allt mer likna en tunnelbana ovan jord. 

– Göteborg har spårvägar med olika standarder, vissa har många stopp, står i kö genom stan, och går därför långsammare, berättar Jan Engström som är projektledare för arbetet hos Västragötalandsregionen.

Förortsbanorna går däremot betydligt snabbare just därför att de är helt planskilda. Till att börja med kommer de att knytas ihop genom länkar runt centrum, bland annat genom Chalmerstunneln. Sedan också genom den kommande Lindholmsförbindelsen som är tänkt att gå från Linnéplatsen med station inuti Stigberget, och vidare över eller under älven till Lindholmen. Nya spår fortsätter från Lindholmen bort mot Frihamnen, över den nya Hisingsbron och mot en ny mötetspunkt för stadsbanorna vid Polhemsplatsen bredvid centralen.

Göteborg kommer sannolikt att satsa på att lyfta upp spåren till en så kallad högbana, men också köra i tunnlar när man måste, i alla fall till att börja med, det berättar Jörn Engström.

– Vi kommer behöva 40-45 meters långa vagnar kanske redan om fem år och om tjugo år räknar vi med att man behöver 60 meter långa vagnar. Alltså dubbelt så långa som dagens, och vi tror inte riktigt på att köra dem genom centrum, säger han.

Det var ungefär så här man gjorde i Stockholm på 30-talet, man använde de spårvägar ut från centrum som gick planskilt, och sen knöt man ihop dem i tunnlar under stan. Första tunnelbanan var en tunnel under Södermalm.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

P4s lokala kanaler fyller 40 år – allt om firandet

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *