Resenärer strandade på Arlanda hela natten

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Nyheter från, Expressen







Det är flygningen med bolaget Primera Air från Stockholm till Faro i Portugal som blivit kraftigt försenad.

Enligt den knapphändiga information de 189 passagerarna fått beror det på tekniska problem.

”Vi borde ha fått hotellrum”

Sådant händer förstås ibland, men passageraren Lamprini Psoma, som bokat flygstol till Portugal för att fira semester med sin pojkvän, tycker att flygbolaget hanterat situationen illa.

Planet till Portugal drabbades av tekniska problem och följdförseningar.

Foto: Läsarbild

– När vi kom till Arlanda sa de att flyget var försenat till 02.30. Sedan ändrades det till att vi skulle får ny information klockan fem på morgonen, därefter klockan sju. 

– Till slut sa de att flyget skulle på 9.40, men det hände inte heller. Nu är det visst 12.30 som gäller enligt senaste infon, suckar Lamprini efter en lång natt på vid gaten på flygplatsen.

LÄS MER: De åkte på charterresor – fick bo på mardrömshotell 

Fått sova på golvet

Hon tycker att flygbolaget kunde ha erbjudit passagerarna hotellrum i stället för att de skulle ligga på golv och på tillgängliga stolar.

–  Vi har fått övernatta här och sova på golvet. Många är arga och upprörda, här finns familjer med barn, säger Lamprini Psoma.

Passagerarna har dock fått vouchers så att de har kunnat gå och hämta mat och dryck utan kostnad.

Patrik Pettersson från Ljungsbro utanför Linköping på väg till Faro med sambon Johanna är missnöjd med den bristfälliga informationen från arrangören.

– Det har varit ett tufft dygn Vi har knappt sovit en blund och är väldigt besvikna. Vi har betalat 20 000 för den här resan och har sett fram mot sol och bad innan man ska tillbaka till jobbet igen, säger Patrik Petersson.

Följdförseningar efter flight till Mallorca

Torbjörn Lehmann kommersiell chef på Solresor, researrangör med 100 gäster på den aktuella flighten, beklagar situationen. Solresors gäster fick redan på lördagsmorgonen ett sms om den första förseningen. Men många av dem har tillbringat natten på Arlanda.

– Förseningen beror på att en tidigare flight på dagen till Mallorca med det aktuella planet blev försenat på grund av tekniska problem. Sedan blev det följdförseningar.

–  Efter att ha bytt ut någon del försökte man komma i väg till Faro, men då var flygplatsen stängd för natten och de ville inte öppna den, säger Torbjörn Lehmann.

”Den normala rutinen är att ta in gäster på hotell”

Varför erbjöds inte passagerarna hotellrum?

– Den normala rutinen är att ta in gäster på hotell, det står flygbolaget för. Här tror jag att man verkligen försökte komma i väg 02.30, men att det inte gick trots förhandlingar med flygplatsen i Faro under natten.

Solresor ingår i samma koncern som Danmarksbaserade Primera Air.

Vilken kompensation kommer era gäster att få för förseningen?

– De kommer att få en dagsandel av resans pris, förutsatt att planet kommer i väg på den tid som sagts nu.

På Swedavia, ansvarigt för Arlanda flygplats, bekräftar man att en del passagerare tillbringade natten vid gaten på grund av förseningen.

– Vi har hjälpt till med en del information och såg till att någon restaurang höll öppet i natt, uppger Anders Porelius, presschef på Swedavia.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *