Odd Molly säljer mer – men går med förlust

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Odd Molly går med förlust.

För årets andra kvartal redovisar klädföretaget ett resultat efter skatt på minus 6,6 miljoner kronor.

Nu framhäver bolaget en allt tuffare marknad.

Odd Molly ökar sin omsättning – men redovisar förlust.

Under årets andra kvartal landade klädföretagets omsättning på 82 miljoner kronor, en ökning med en procent.

Samtidigt redovisar Odd Molly ett rörelseresultat på minus 7,5 miljoner kronor – en förlust på 6,6 miljoner kronor efter skatt. Det kan jämföras med en förlust efter skatt på 2,9 miljoner i fjol.

LÄS MER: Odd Molly säljer mer – men vinsten minskar 

Sämre försäljning för Odd Molly

Resultatet per aktie uppgick till minus 1,15 kronor, att jämföra med 0,51 procent i fjol.

I en kommentar till rapporten skriver Odd Mollys vd Anna Attemark att företaget växer när det kommer till detaljhandel – men i grossistsegmentet är försäljningen sämre än i fjol.

”En nedgång som delvis förklaras av att en större del av vår-/sommarkollektionen förra året levererades under andra kvartalet istället för det första”, skriver Attemark.

LÄS MER: Odd Molly-grundaren Per Holknekt har blivit pappa 

Hon fortsätter:

”Samtidigt blir trenden vi sett, och resonerat kring tidigare, allt tydligare; det är en tuff marknad, framförallt för våra mindre återförsäljare med fysiska butiker, och en omställningens tid för branschen. Och det går fort”

Odd Molly rustar för förändringar

Enligt Attemark är kvartalet som nu har gått det ”det omsättnings- och resultatmässigt minsta för Odd Molly”. Förlusten kan främst förklaras med den lägre försäljningen inom grossistsegmentet.

Samtidigt ser Odd Molly en del ljuspunkter. Bland annat blir klädföretaget starkare på e-handel.

I rapporten skriver man att man nu rustar för fortsatt stora förändringar på marknaden, och att man nu är mitt uppe i det tredje – och viktigaste – kvartalet.