Pessimism inom handeln – ser dystert på framtiden

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Dålig sommarförsäljning – och en ökad pessimism.

Sveriges handlare ser inte ljust på framtiden, visar en färsk handelsbarometer.

– Det är oroande inför hösten, säger Svensk handels vd Karin Johansson.

Förra veckan redovisade Svensk handel stil dystra siffror för kläd- och skoförsäljningen i juli. Det är en trend som har hållit i sig under hela året – och man ser ingen ökad försäljning den närmaste framtiden.

Nu presenterar Svensk handel nya siffror i sin senaste handelsbarometer.

LÄS MER: Reorna till trots – en dyster sommar för modehandeln 

Pessimism bland Sveriges handlare

Det är också dyster läsning:

Sommarförsäljningen driver på handlarnas pessimism – för tredje månaden i rad minskar deras framtidstro. Framför allt faller förväntningarna på den framtida försäljningen.

Den så kallade framtidsindikatorn faller med 0,2 procent och landar på 96,0 i handelsbarometern för augusti.

– Vi kan konstatera att handlarnas pessimism ökat under sommaren och det är oroande inför hösten, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Svenska bönder ser ljust på framtiden 

Och det är som i många branscher en stor omställning i och med att mycket av handeln flyttar till digitala plattformar.

Digital omställning för svensk handel

– Handeln genomgår en stor omstöpning som till stora delar drivs av digitaliseringen. Många handlare ser sina affärsmodeller utmanas med pressad lönsamhet som följd, säger Karin Johansson.

I den senaste handelsbarometern minskar också handlarnas tro på den egna butiken, men tron på antalet anställda och lönsamheten i branschen ökar något.

Skillnaden mellan dagligvaruhandlarna och sällanköpsvaruhandlarna – där dagligvaruhandlarna länge har varit mer optimistiska – minskar också.

– Hösten innebär skol- och jobbstart för många och det ger ett uppsving för vissa delar av sällanköpshandeln. Det är en period som inte är lika rea-fokuserad, vilket är välbehövligt för handlarnas lönsamhet, säger Karin Johansson på Svensk handel.