Starkt resultat för Oriflame – som snart fyller 50 år

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Oriflame ökar både sitt resultat och sin omsättning – och slår analytikernas förväntningar.

Försäljningen steg rejält i forna Sovjet.

Och sminkföretaget har fler anledningar att jubla: snart firar det 50 år.

Kosmetikabolaget Oriflame redovisar ett rörelseresultat på 40,5 miljoner euro för det andra kvartalet 2017.

Det framgår av bolagets delårsrapport.

En tydlig förbättring jämfört med motsvarande period i fjol, då rörelseresultatet landade på 30,8 miljoner euro. Det var också något bättre än förväntningarna – analytikerna hade räknat med ett rörelseresultat på 38,9 miljoner.

Ökade intäkter för Oriflame

Nettoomsättningen blev 348 miljoner euro, även det högre än väntade 341 miljoner. April-juni i fjol låg omsättningen på 310 miljoner euro.

Under andra kvartalet 2017 ökade Oriflames omsättning i lokal valuta med elva procent, ”positivt påverkat av gynnsam timing”.

I kvartalsrapporten skriver kosmetikabolaget om siffrorna:

”De strategiska produktkategorierna Hudvård och Wellness fortsatte att uppvisa goda resultat under kvartalet, och båda kategorierna noterade en tvåsiffrig omsättningstillväxt”.

SE OCKSÅ: Svagare siffror än väntat för Oriflame 

Under andra kvartalet lanserade Oriflame flera nya produkter som togs emot väl.

Oriflames vd om siffrorna

Vd:n Magnus Brännström skriver i en kommentar att han är glad över att kunna redovisa tvåsiffrig tillväxt i både euro och lokal valuta. Och nu har Oriflame en 50-årsfest att se fram emot.

”Koncernens positiva försäljningsutveckling har fortsatt in i tredje kvartalet då Oriflame firar 50-årsjubileum på sin guldkonferens”, skriver Brännström.

Kosmetikabolagets omsättningstillväxt hittills under det tredje kvartalet är omkring tio procent upp i lokal valuta. För hela det tredje kvartalet ligger förväntningarna på 8,5 procent enligt SME Direkt.

Under andra kvartalet 2017 var den elva procent och för helåret 2016 uppgick den till tolv procent.

Bra försäljning i forna Sovjet

Oriflame redovisar en kraftig försäljningsökning i regionen CIS, som till stor del består av länder från forna Sovjet. Bland annat Ryssland, Armenien och Vitryssland. Under kvartalet ökade försäljningen med sex procent jämfört med i fjol – väntat var 1,5 procent.

”CIS levererade tillväxt i lokal valuta under kvartalet drivet av pågående produktivitetsförbättringar och gynnsam timing. Asien & Turkiet och Latinamerika påverkades av färre handelsdagar och negativ timing för katalogerna – den underliggande utvecklingen var stark”, skriver kosmetikabolagets vd Magnus Brännström.

NYHETSBYRÅN DIREKT/EXPRESSEN