Facebook inför datakontroll – och dejtingtjänst

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Facebook tar nya tag för transparens och ska ge sina användare större kontroll över data som Facebook får från andra sajter de besöker.

Samtidigt planerar företaget för att användare ska börja dejta via Facebook och shoppa med hjälp av kameran.

Innan Facebook skulle avslöja nyheter och teknik på sin årliga utvecklarkonferens F8 presenterade de ännu en åtgärd för att bemöta de senaste månadernas kritikstorm. Användare ska få möjlighet att se all data om dem som Facebook tar emot från andra sajter och applikationer.

Det kan handla om sajter som låter dig Facebook-gilla saker, tjänster som du loggar in i via Facebook, eller sajter som använder Facebooks analysverktyg för att följa vad du gör. Allt detta är data som Facebook också tar del av, men det ska man framöver kunna välja bort.

Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg jämför i ett uttalande den nya funktionen med att ta bort spårande ”cookies” i sin webbläsare och påpekar att detta kan göra att användarupplevelsen försämras något.

Vill matcha användare

”En av sakerna som jag lärt mig av mina erfarenheter från att vittna i kongressen är att jag inte hade tydliga nog svar på en del frågor om data”, skriver Zuckerberg.

När Facebooks årliga utvecklarkonferens F8 inleddes på tisdagen presenterade han och företaget ytterligare nyheter för att bemöta konkurrensen på flera områden.

Läs mer: Krisande Facebook oroar marknaden

Bland annat avslöjade han planerna på att införa en dejtingtjänst i plattformen. Användare kommer då att kunna bli matchade utifrån till exempel gemensamma intressen, grupper, evenemang och vänner.

– Det här kommer att bli något för att bygga riktiga, långsikta förhållanden, inte bara ragg, säger Mark Zuckerberg i sitt inledande tal inför F8-publiken.

– Det finns 200 miljoner människor på Facebook som betecknar sig som singlar, så det finns helt klart något att göra här.

Match Group, företaget bakom dejtingappen Tinder, föll kraftigt på börsen efter beskedet.

Virtuella exemplar

Inom kort lanseras också möjligheten att fönstershoppa via Messenger-appen. Företag ska få lov att med hjälp av så kallad AR-teknik visa upp sina föremål för potentiella kunder, som kommer att kunna se virtuella exemplar i verklig miljö genom telefonens kamera.

Utöver detta satsar Facebook ytterligare på Workplace, deras verktyg för intern företagskommunikation. I ett försök att haka på konkurrenterna Slack och Microsoft Teams kommer de att öppna upp för tredjepartsmjukvara som kan förbättra tjänsten.

Ny teknik RSS