Så ska bolaget få upp guld och koppar från 1.600 meters djup

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Nautilus Minerals har sjösatt det största fartyget som hittills har konstruerats för gruvdrift på havsbottnen. Anläggningen kan hålla 39.000 ton malm – som bryts av jätterobotar på 1,6 kilometers djup.

Deep Sea Nautilus är konstruerad för att bryta guld och koppar som ligger på 1.600 meters djup utanför Papua Nya Guinea. I april sjösattes hon vid Mawei Shipyards i Kina. Med sina 227 meter kan skeppet bära 39.000 ton malm, vilket gör anläggningen till den största i sitt slag. Beställaren är kanadensiska Nautilus Minerals. Deras fartyg bemannas av 200 personer, men arbetet på havsbottnen sköts av gigantiska robotar, där den minsta väger 200 ton.

Robotarna måste fungera i nära nollgradigt vatten och klara ett tryck som är 150 gånger högre än vid havsytan. De testades redan i februari på 1.500 meters djup och 2019 ska brytningen starta på allvar.

På bottnen leds arbetet av en ”auxiliary cutter”. Roboten kör upp ett spår för en ”bulk cutter” vars stora trumma tuggar upp den mineralrika bottnen. En tredje robot suger i sig och pulveriserar materialet. Det blandas med havsvatten och sörjan som liknar blöt cement skickas upp till ytfartyget. Där pumpar man bort vattnet och alla partiklar som är större än 0,008 millimeter. Lasten överförs sedan till köparens fartyg.

Kina storsatsar på djuphavsbrytning

Den kopparmalm som kanadensarna förväntar sig bryta kommer köpas av kinesiska Tongling Nonferrous Metals Group. Nu storsatsar Kina på djuphavsbrytning. Man har tre egna licenser i Stillahavsregionen som ska säkra landets tillgång på koppar och sällsynta jordartsmetaller. Det skriver Popular Science. Är det då värt besväret? Ja – siffrorna talar sitt tydliga språk. Havsbottnar som har berikats av hydrotermiska öppningar har inte bara enorma fyndigheter, de håller dessutom en mycket högre procentandel metall än gruvor på land.

Enligt mätningar som Nautilus Minerals gjort vid Solwara 1 har inmutningen i i Bismarcksjön utanför Papua Nya Guinea en andel på sju procent koppar – att jämföra med de 0,6 procent som räcker vid konventionell gruvdrift. Andelen guld ligger på 20 gram per ton, mot genomsnittet sex procent på land.

Läs mer: Knarkbaronernas hemliga smuggelubåtar allt mer avancerade

Men det är långt ifrån alla som är nöjda över djuphavsbrytningen. Bland andra Greenpeace har riktat kritik mot Solwara 1. Och en avhandling i the Environmental Law Review varnar generellt för att brytning kring hydrotermiska öppningar, som stödjer unika ekosystem. De skriver bland annat: Ytan på Månen, Mars och till och med Venus har samtliga kartlagts och utforskats mer noggrant, vilket har fått marinbiologer att ofta konstatera att vi avseende djuphavet inte ännu känner till det vi behöver veta, skriver The Guardian.

Ny teknik RSS