”Då är var tredje buss elektrifierad”

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Var femte lastbil och 30 procent av bussar och skåpbilar är elektrifierade 2025. Det förutspår Wolf-Hennig Schneider, chef för teknikföretaget ZF.

Elektrifiering och autonom teknik kommer komma snart. I varje fall till kommersiella fordon. Och det kommer att gå snabbt med implementeringen av den nya tekniken. Det menar ZF:s vd Wolf-Hennig Schneider.

Han ser att intresset och efterfrågan på automatiserade körassistenter och system för elektrifiering ökat enormt. Och 2025 förutspår han att i stort sett var tredje buss och skåpbil samt 20 procent av lastbilarna kommer att ha en elektrifierad drivlina.

Läs mer: Tyska satsningen för att slå Tesla – dubbla ellastbilar

Men det är inte bara elektrifiering som står på agendan, Schneider tror även att automation kommer komma snabbt. Detta på grund av de ekonomiska fördelarna. ZF-chefen menar att för företag finns finns flera användningsområden där autonoma fordon ökar produktiviteten och säkerheteten samtidigt som de ger kostnadsfördelar.

ZF är en stor underleverantör inom bilindustrin och tillsammans med Mobileye samt Nvidia utvecklar man även system för nivå 4 automation.

Mer produktion på gång hos ZF

Under företagets teknikdagar som gick av stapeln förra veckan visade de upp sin teknik där man förvandlat en hamnlastare till ett fullt autonomt fordon. Denna klarar av att hämta upp, transportera samt lossa last helt utan en förare är involverat.

Men de tänker inte stanna där. ZF ska även i ett nytt joint venture-bolag kallat E.go börja bygga automatiserade ”poddar” för transport av gods och människor i urbana miljöer.

2019 drar de igång serieproduktion av dessa och initialt handlar det om en ”femsiffrig volym” om året. Men man ser absolut potential för mer, enligt ZF är suget stort. ”Efterfrågan för den här typen av fordon kommer vara runt en miljon de kommande fem till sju åren”.

– I en allt mer komplex teknisk miljö kommer företag som snabbt erbjuder harmoniserade subsystem eller kompletta systemlösningar har en markant fördel, säger Wolf-Hennig Schneider.

Ny teknik RSS

Kommentera