Influencers kan köpas för att påverka valet

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Influencer är människor som påverkar attityder och handlingar hos läsare och följare genom att uttala sig på sociala medier och i andra kanaler. Det kan handla om till exempel livsstil och mode. Nu visar P3 Nyheters undersökning att flera tillfrågade var intresserade av att promota en fråga utan att hen visste vilken fråga det handlar om.  

– Jag blir besviken på att det finns människor där ute som har så många följare, som är trovärdiga enligt andra, att man utnyttjar det på ett helt fel sätt och att man inte tänker på konsekvenserna.

Det säger nittonåriga Hiba Jabbar från Kungälv som reagerar på vår undersökning.

Genom en påhittad pr-byrå kontaktade vi 50 influencers med mellan 10 000 och 30 000 följare på Instagram.
 
Genom pr-byrån föreslog vi att influencern skulle få betalt för att promota en fråga, utan att hen visste vilken. Frågan skulle väljas ut av en okänd samarbetspartner för att påverka valet i höst. Influencern skulle inte få berätta för sina följare att hen fick betalt. 

Vad ni illustrerar är ju så klart lite obehagligt. Vi har väldigt många människor som har en stor möjlighet att nå ut till människor. Dem kan man påverka med hjälp av pengar, att berätta om saker som de kanske annars inte skulle välja att prata om.

De flesta som svarade på förslaget var inte intresserade eller ville ha mer information. Men 15 av de 31 som svarade var intresserade. Tre av dem ville gå vidare direkt, fyra ville gå vidare förutsatt att de kan stå för åsikten och resten var intresserade men ville ha mer information. 

En kille som vi kan kalla för Fredrik är en av de 50 influencers som fick förslaget, och han tackade nej:

– Min initiala tanke var egentligen bestörtning, faktiskt. I det hela så tror jag att det är väldigt många människor som helt enkelt hoppar på erbjudandet utan att tänka egentligen på konsekvenserna det får av att folk tar dolda väga med sina agendor, som liksom på nåt sätt sätter demokratin ur spel, säger han.

Att ta betalt för att sprida åsikter är varken olagligt eller någonting man måste vara öppen med. Men nittonåriga Hiba Jabbar är kritisk ändå.

– Även om man står för den här åsikten, så länge det är pengar som är inblandat, blir det helt fel. Då blir det som att man säljer vad man tycker, man säljer sin värdighet.

SÅ GJORDE VI GRANSKNINGEN

Vid ett specifikt klockslag under våren valde vi ut de tio senaste svenska personerna med mellan 10 000 och 30 000 följare på Instagram, som hade postat inlägg med någon av följande fem hashtags: #dagensoutfit, #heminredning, #träning, #matlagning och #fredagsmys.

Dessa personer kontaktade vi, genom en påhittad pr-byrå, med ett förslag. I förslaget stod det att vi jobbar med ett antal spännande organisationer som vill påverka valet i höst. Influencern fick ta ställning till att göra tre instastories där hen snackar gott om en fråga som vår kund väljer i utbyte mot 15 000 kronor per story. I förslaget framgick det också att vår kund inte vill att influencern berättar för sina följare att det är ett samarbete.

RESULTAT
Antal tillfrågade: 50
Antal svar: 31
Intresserad, utan reservation: 3
Intresserad, förutsatt att hen kan stå för åsikten: 4
Intresserad, men vill ha mer information: 8
Inte intresserad: 8
Obestämd: 8

Sverigesradio Göteborg RSS