Kustbevakningen: ”Besättningen letade efter bättre mobiltäckning”

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Kustbevakningen misstänker att ingen styrde fartyget överstyrman var berusad – överstyrman misstänks ha varit full.

Lastfartyget Makassar Highway var på väg från en tysk hamn till Södertälje när det i måndags gick på grund i Tjust skärgård norr om Västervik. Nu har Kustbevakningen undersökt fartyget utvändigt med en undervattensrobot och konstaterar att skadorna på skrovet är allvarliga.

Den kraftiga grundstötningen har orsakat ett hål i fören så att det tränger in vatten i ballasttankar. Det är också hål in i bogpropellerrummet, och det finns kraftiga plåtskador utmed fartygets babordssida, meddelar Kustbevakningen på onsdagen. De delar som står på grund har inte kunnat undersökas helt.

Enligt vad besättningen har uppgett finns 333 000 liter bränsleolja ombord, och mer än 70 000 liter smörjolja och diesel. Men fartyget läcker ingen olja. Direkt efter olyckan rann en mindre mängd olja ut i vattnet, men det har inte sanerats utan drev ut till havs.

Läs mer: Stora utmaningar väntar sjöfartens miljöpåverkan

Innan det blir aktuellt att dra loss fartyget måste alla nedre tankar tömmas. Fartyget står hårt på grund, enligt Kustbevakningen.

– Fartyget står hårt på ett klippgrund och det kommer att krävas ett omfattande arbete innan det kan bli tal om att dra loss fartyget, säger räddningsledare Roger Gebauer i ett pressmeddelande.

Efter grundstötningen har fartybets överstyrman gripits, misstänkt för sjöfylleri, vårdslöshet i sjötrafike och miljöbrott. Fartyget uppges ha hållit en fart på 14 knop när det ur kurs kördes för nära land.

Gick ur kurs i jakt på bättre mobiltäckning

Besättningen ville ha bättre mobiltäckning och därför styrdes det stora lastfartyget närmre land, rapporterar Västerviks-Tidningen.

– Besättningen hävdar att det är på grund av mobiltäckningen som man har närmat sig Sveriges kust, men det får ju utredningen visa, säger Pär-Åke Eriksson, stationschef på Kustbevakningen i Västervik, till TT.

Ett troligt scenario är att ingen befann sig på bryggan när fartyget gick på grund i måndags.

– Om man följt en kurs i ett antal timmar och sedan kör upp på land i 14 knop så är det rimligt att anta att ingen var där. Men det kan jag inte spekulera i, utan även det kommer utredningen visa. Det hålls förhör med överstestyrman just nu, säger Pär-Åke Eriksson till TT.

Ingen i besättningen skadades vid grundstötningen.

Makassar Highway

Makassar Highway transporterar i huvudsak fordon.

Fartyget är 17 år gammalt, 139 meter långt, 23,2 meter brett och har en dödvikt på 6 890 ton.

Det ägs av det japanska rederiet K Line, och är registrerat i Panama.

Besättningen består av 18 personer.

Ny teknik RSS