Så ska Google vinna det stora slaget om företagen

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Fortfarande ligger Google en bra bit efter värsta rivalerna Amazon Web Services och Microsoft när det gäller det publika molnet. Enligt analysföretaget Synergy Research har de ungefär sex procent av marknaden, mot Microsofts 13 procent och AWS 33 procent.

Men det var en optimistisk Diane Greene, chef över Google Cloud, som öppningstalade under Googles stora molnkonferens Google Next som pågår i veckan i San Fransisco.

– Det här är Googles största event någonsin, överhuvudtaget, med 25 000 registrerade besökare – det visar hur viktigt det här är.

– Tidigare var it-avdelningen ett kostnadscenter, nu har den blivit en nyckel för att driva tillväxt på företagen. Innovation och affärsmodeller är viktigare, och det här går också hand i hand med redan till molnet.

Läs mer: Microsoft och Google växer på molnmarknaden – men AWS håller undan

Greene talade också om hur hon nu träffar allt fler cio:er som insett att de behöver stänga ner sina egna datacenters och satsa på molnet. Dock är som bekant Google inte ensamma på den här arenan – och konkurrenterna ligger knappast på latsidan. Det som Diane Greene talade om utmärker Google från de andra leverantörerna är företagets bakgrund.

– Vår affär är information. Vårt moln är byggt för att effektivt inhämta information, organisera den och förse den med intelligens. Och det är det som alla företag behöver i dag. Information driver verksamheten. Därefter måste vi göra informationen lätt att använda.

Google Cloud investerar tungt i datacenter och undervattenskablar. Företaget bygger eller planerar att bygga datacenter på olika ställen i världen, bland annat i Sverige.

– Men toppen av infrastrukturen har vi också värdefulla tillgångar som Gmail, Drive, Apps, Chromebook, Maps, Android och sist men inte minst en snabbt växande portfölj av AI-teknik.

AI och säkerhet är områden där Google investerar tungt nu.

– Säkerheten är det största orosmolnet på företagen och AI den största möjligheten. Men vi har varit tidigt ute på båda de här områdena. Vi kan dra nytta av alla de attacker som Google utsatts för genom åren och de erfarenheter vi skaffat oss där.

– När det gäller AI var vi också tidigt ute, och i dag är det inbyggt i allt vi gör, och nu arbetar vi hårt för att göra det enkelt att använda.

Diane Greene uppehöll sig också länge vid partnerverksamheten som i dag har vuxit till att omfatta 12 000 partners.

– Vi jobbar hårt med att öka våra partnerprogram. Partners är avgörande för oss för att nå ut till kunderna. Det gäller både stora systemintegratörer och små butiker. Det som de behöver är kompetens, och därför har vi också dubblat investeringarna i utbildning. Våra kunder tar mer än 100 gånger fler Google Cloud Platform-utbildningar i dag jämfört med för ett år sedan, i ämnen som maskininlärning, big data och Kubernetes.

Läs mer: Googles molnchef imponerad av Microsoft-förvärvet

Ytterligare ett område som Diane Greene talade sig varm om var open source. Och i en intervju med den amerikanska nyhetskanalen CNBC under Google Next uttalade sig Greene också om hur imponerad hon är över Github, den populära tjänsten för att förvara programkod, som förvärvades av Microsoft tidigare i våras.

– Vi gör ju mycket på GitHub, som en följd av all vår open source. Det är ett fantastiskt företag, och det är helt enkelt en fantastisk tjänst för alla, och jag är lite ledsen att de finns hos Microsoft, sa hon till CNBC. Men vi får se vad som händer, förhoppningsvis kommer de inte börja favorisera Microsoft.


ANNONS: Storsatsande eventet IBM Analytics University kommer till Stockholm 17-20 september 2018


Computer Sweden RSS