Spotify ökar starkt på betalande abonnenter

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Streamingbolaget Spotify går en hård match mot framför allt Apple inom musikstreamingtjänster. Vd Daniel Ek har tidigare uttalat sig om att bolaget prioriterar tillväxt före vinst i det här läget – och därför är utvecklingen inom premiumabonnenter särskilt viktig för bolaget.

När Spotify nu rapporterar för sitt andra kvartal så visar det sig att antalet premiumabonnenter steg till 83 miljoner (75 i slutet av första kvartalet), jämfört med förväntade 82 miljoner stycken. Bolaget hade guidat för 79-83 miljoner premiumabonnenter.

Läs mer: Så ska Spotify hålla undan för Apple och Amazon: Fortsatta förluster

Spotify är som bekant noterat på New York-börsen sedan april i år. De redovisar ett rörelseresultat för det andra kvartalet 2018 på -90 miljoner euro (-79).

Det var högre än analytikernas förväntan om ett rörelseresultat på -100 miljoner euro enligt en sammanställning som Inquiry Financial har gjort.

Det rapporterade resultatet inkluderar kostnader för bolagets börsnotering om 30 miljoner euro samt 32 miljoner euro i ökade sociala avgifter, där det senare blev högre än vad bolaget hade väntat sig.

I analytikernas förväntningar ingick i snitt engångsposter om -8 miljoner euro.

Läs mer: I dag smäller det för Spotify: ”Vi har aldrig varit ett vanligt företag”

Spotifys intäkter uppgick till 1 273 miljoner euro (1 007), jämfört med förväntade 1 264 miljoner euro. Spotify hade guidat för intäkter i intervallet 1,1-1,3 miljarder euro.

Av de analytiker som deltog i Inquiry Financials sammanställning hade 10 stycken rekommendationen köp, öka eller övervikt för aktien medan fyra hade behåll eller avvakta och en hade sälj.

Nyhetsbyrån Direkt

Computer Sweden RSS