”Inte självklart att elfordon är bästa lösningen”

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Spara biobränslet till flyget, låt miljözonerna skynda på omställningen och möjliggör för statliga finansiärer att också våga satsa på mer visionära idéer.. Så lyder några expertråd till politiken kring fordonsbranschens teknikskiften.

Efter valet: Den nya regering som Sverige får hamnar mitt i flera avgörande teknikomställningar. Enligt experter krävs politiska insatser för att Sverige inte ska hamna efter. Ny Tekniks redaktion listar fem teknikskiften som en politisk ledning måste ha koll på.

Del 1: Elproduktionen

Del 2. Fordon

Kommande delar publiceras torsdag och fredag: Klimatutsläpp, artificiell intelligens och cybersäkerhet.
______

Fordonsbranschen genomgår just nu flera teknikskiften samtidigt. Elektrifiering, biobränslen och autonom teknik har alla potentialen att göra Sveriges fordonsflotta fossiloberoende. År 2030 ska 70 procent av utsläppen ha kapats jämfört med 2010.

Målet är ännu långt borta och flera bedömare har flaggat för att dagens åtgärder inte räcker för att nå hela vägen.

Stefan Pettersson, forskningsledare för elektromobilitet på forskningsinstitutet Rise Viktoria, menar att den nya fordonsskatten bonus-malus är ett steg i rätt riktning.

– Det är ju lite Robin Hood över den. Den tar från dem som köper bränsleslukande bilar och ger till dem som köper utsläppssnåla. Men personligen tror jag att miljözoner kommer att ge omställningen en rejäl skjuts. När folk inte får använda sina fordon i vissa delar av städerna kommer det att ge tydliga signaler: ”Okej, vad behöver vi då köpa för fordon för att få köra där”, säger han.

Läs mer: ”Nu har vi varit klimatförnekare en hel valrörelse – det måste få ett slut”

Biobränslets roll blir enligt honom viktig eftersom de flesta bilar som säljs i dag är utrustade med förbränningsmotor och kommer att rulla även 2030.

– De bilar som nu säljs kommer förmodligen inte att konverteras och därmed måste vi ha biobränslen. Nybilsförsäljningen måste bli alltmer elektrifierad, säger han.

Även elfordon har en miljöpåverkan

Om man väljer en batteribil eller hybrid spelar inte så stor roll, fortsätter han, förutsatt att den huvudsakligen körs på el.

– Det är heller inte givet att elfordon med stora batterier är den bästa lösningen, säger Stefan Pettersson och syftar på batteriernas miljöpåverkan.

Filip Johnsson, professor i uthålliga energisystem på Chalmers, menar att biobränslen visserligen kan ge betydande klimatnytta, men att det på lite längre sikt måste sparas till flyget där möjligheterna till alternativa bränslen är få. På vägarna är det nog till elektrifieringen som hoppet står, menar han.

– Ska vi möta klimatmålen har vi på sikt inte råd att elda upp biobränslen med 30 procents verkningsgrad på våra vägar, säger han men betonar att de kan utgöra en viktig övergångslösning.

Läs mer: Miljöpartiet vill förbjuda bensin- och dieselbilar i Stockholms innerstad

Filip Johnssons råd till politiken är att stå fast vid målet om en fossiloberoende fordonsflotta.

– Se till att satsa pengar på forskning och utveckling inom områden där både akademi, näringsliv och politiken kan visa att vi kan vara föregångare. Kommuner och landsting kan exempelvis vara föregångare genom att handla upp klimatsmarta transportlösningar. Jag tror också att det behövs nya affärsmodeller och sätt för att prissätta koldioxid. Folk kommer att vilja ha klimatsmarta tjänster, säger han.

Bilar är inte ett optimalt transportsystem”

Han pekar också på att möjligheten med delade transporter.

– Även om vi elektrifierar är bilismen knappast hållbar. Bilar står still omkring 97 procent av tiden och utgör egentligen ett långt ifrån optimalt transportsystem, säger han.

Stefan Pettersson hade önskat att de offentliga finansiärerna visat större mod i sina investeringar. Ofta finns en rädsla för att gynna en enskild aktör, trots att idén är bra och har potential.

– Finansiärerna blir passiva, vågar inte och ger inte så bra förutsättningar. Var lite modigare! Jag tror säkert att det går att finna utrymme i lagen för att göra det, annars bör politikerna göra något åt det, säger han.

Läs mer: Alla partier utom MP vill satsa på elvägar

Laddinfrastrukturen behöver också byggas ut med skarpare siffermål än vad som i dag anges, menar han, och kommer med förslag hämtat västerifrån.

– Möjligheten att ladda hemma är prio ett. Då har vi utmaningen med hyresrätter. I vissa delstater i USA finns en lag att personer i hyresrätter inte får hindras att installera laddmöjlighet, förutsatt att de står för kostnaden själv. Det hade man kunnat tänka sig även i Sverige, säger han.

Fossiloberoende fordonsflotta

Är en del av det klimatpolitiska ramverket som började att gälla i sin helhet den 1 januari i år.

En fossiloberoende fordonsflotta innebär att utsläppen från inrikes transporter ska ha minskat med 70 procent år 2030 jämfört med 2010.

Inrikes transporter står i dag för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av koldioxid. Inrikesflyget ingår dock inte i målet om en fordonsoberoende fordonsflotta eftersom det ingår i EU:s handel med utsläppsrätter.

Ny teknik RSS

Kommentera