Ännu fler dataspel till Tekniska museet – som vill ut ur museibubblan

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

I dag utökas dataspelsutställningen Play Beyond Play rejält – nu fyller den ett helt våningsplan. Sedan i mars har besökarna kunnat se klenoder som Saabdatorn D2 som är en prototyp till navigationsdatorn för Viggenplanen. Till den datorn skapades det första svenska dataspelet – ett kanonspel.

Det går också att prova på olika ikoniska spel som Mirror’s Edge, Star Wars Battlefront 2 och Unravel, titta på cosplaydräkter eller – på helgerna – testa spel i ett VR-labb.

Mellan den nya och tidigare delen av utställningen tronar superdatorn Cray 1 – den första datorn som kunde skapa vektorgrafik till datorspel. I dag har en mobiltelefon lika mycket datorkraft som Craydatorn.

I den nya delen av utställningen kan besökarna testa en helt annan slags spel. Det handlar om demospel som tagits fram av studenter under olika projekt eller av små startupbolag – spel som aldrig lanserats.

Läs också: Spelbranschen slukar allt fler utvecklare – det skapar problem för it-bolagen

Här får de plötsligt en stor mängd testanvändare som kan hjälpa dem att ta sina projekt vidare.

Bland demospelen – som är tänkta att bytas ut under utställningens gång – finns VR-spel men också en virtuell naturmiljö som är till för avslappning och som just nu testas på Sahlgrenska sjukhuset. Det finns ett spel där man kan pumpa upp en groda med en högst fysisk cykelpump så att den kan hoppa och klämma sig fram genom en bana och ett spel där man kör en bil på en bana genom att brumma i en mikrofon.

Och det här är bara ett första steg på den vägen enligt museichefen Peter Skogh.

– Vi planerar att skapa en ”dome” utrustad med världsledande visualiseringsteknik som ska stå klar 2021 och som med labben runt omkring ska fungera som en slags publik testbädd, säger han.

Där ska studenter och utvecklare få tillgång till en stor och varierad testpublik och besökarna blir en del av innovationsprocessen.

Något som ska ge skjuts åt innovation men också vara en del av museets arbete med att öka intresset för teknik.

På samma sätt är tanken att just använda sig som spel som ingång för att engagera så många som möjligt.

– Vi har visat den här typen av utställningar i sex år ungefär, nu har vi gjort utställningen själva och borde nog kunna kalla oss Sveriges spelmuseum, säger Peter Skogh.

– Spel driver teknikutvecklingen så det är viktigt för oss att visa.

Men det handlar också om att spel är ett bra sätt att stöpa om museiupplevelsen. I den nya utställningen är det inte montrar med förklarande skyltar som dominerar.

I stället får besökarna testa själva – alltifrån att spela de klassiska spelen eller demospelen till att prova på att lägga musik till spel eller skapa sin egen avatar som sedan exporteras över till ett spel och lever vidare där även när man gått hem för dagen.

– Vi vill få in allt mer interaktivitet framåt – och arbeta mer och mer med visuella. Synintrycken är otroligt viktiga. Vi vill komma ut ur museibubblan och bli mer lättillgängliga, säger Peter Skogh.

Det handlar också om handfasta projekt utanför museibyggnaden. Han berättar om att museet ibland skickar ut rosa bussar på det man kallar Maker Tour till olika skolor ute i landet.

På det viset kan man stötta skolor och tekniklärare ute i landet med den kompetens och de resurser man har för att entusiasmera eleverna.

– Vi har också projekt i utsatta områden där vi kommer på besök med våra rosa bussar, kör olika workshops och bjuder in barnen till museet och sen får barnen lovkurser i programmering på museet.

Läs också: Så anpassar sig hjärnan till ny teknik

Allt sammantaget ska stötta museets grunduppdrag som – vid sidan av att bevara det tekniska kulturarvet – också handlar om att bidra till Sverige som tekniknation.

– Ungefär halva tiden ägnar jag åt att prata om kompetensförsörjning, säger Peter Skogh.

– Det har funnits med oss ända sedan starten. En av stiftarna, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, bildades 1919 och insåg snabbt att det var viktigt att arbeta för återväxten och det var ett av skälen till att de tog initiativ till Tekniska som är en privat stiftelse.

På senare år har Tekniska museets utställningar också varit publikmagneter och mycket talar för att spelglädjen kommer att locka folk även denna gång – även om man får räkna med att köa innan man får göra sin egen avatar eller får trä på sig VR-glasögonen.

Computer Sweden RSS

http://feeds.idg.se/~r/ComputerSweden20SenasteNyheter/~3/R7zJSkgUcfY/tekniska-museet-dataspel