Självkörande snöplogar tar plats på Oslo flygplats

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Snart ska självkörande fordon röja snö på Gardermoen utanför Oslo, en av Nordens största flygplatser.

I våras gjorde självkörande snöplogar för första gången en landningsbana fri från snö, på lilla Fagernes flygplats i Norge, medan banorna var avstängda för flygtrafik. Nu har projektet, som kallas Yeti, gått in i nästa fas. Snöplogarna ska testas skarpt på Oslo flygplats (Gardermoen), som trafikeras av 30 miljoner passagerare om året. Målet är att få till 40 operationer under vintern.

– Vi vill säkerställa att systemet fungerar som det ska, och se hur vi kan utveckla det vidare. Vi hoppas sedan att fler flygplatser i världen ska vara intresserade av tekniken, säger John Emil Halden, projektledare på Semcon, som utvecklar tekniken genom det delägda bolaget Yeti Snow Technology.

Syftet med projektet är att effektivisera snöröjningen på flygplatser, dels genom minskade personalkostnader och dels genom att lära systemet hur mänskliga snöröjare arbetar vid olika väderlek.

Läs mer: De vill göra snöröjning av landningsbanor automatiserad – första test klart

Konkret handlar det om två dragbilar med plogar och snöborstar, som följer en förprogrammerad rutt som del i en kolonn på åtta snöröjningsfordon. De självgående plogbilarna har inga sensorer eller annan utrustning för att upptäcka hinder, och under testkörningarna kommer de att ha människor i förarhytterna för säkerhets skull.

– Det är alltså inte full autonomi vi talar om, men vi kommer att titta på utvecklingen av sensorik i nästa steg. Målet i framtiden är en flotta på tio autonoma snöplogar som håller landningsbanorna fria från snö, säger John Emil Halden.

Semcon har konstruerat ett kontrollsystem som lägger upp digitala mönster för snöröjningen. Systemet kan sedan ladda ner mönstren och övervaka ett antal fordon som navigerar med hjälp av GPS-RTK, satellitnavigering med lokal förstärkning som ger en precision ner till några centimeter.

Läs mer: Här är Daimlers självkörande snöplogar

Via 4G-modem kommunicerar fordonen med en central, så att man hela tiden kan se om fordonen håller rätt position. En av de utmanande aspekterna blir förstås att demonstrera, att systemet fungerar under kraftig nederbörd och svår sikt.

– Vi vill testa det i fler olika typer av snö och väderlek än vi gjort tidigare i Fagernes. Därtill handlar det naturligtvis också om att visa att detta är möjligt på en stor flygplats som Gardermoen i skarp drift. Det kommer bli mycket värdefullt att skaffa sig praktisk erfarenhet från en så professionell miljö, säger John Emil Halden.

Yetiprojektet

Utvecklas av Yeti Snow Technology, som är samägt av Semcon och Øveraasen, ett företag som tillverkar utrustning för vinterväghållning. Projektet är det första i världen där så här stora maskiner anpassats för att köra själva i snöiga förhållanden: Ekipagen är 20 meter långa, 5,5 meter breda och har kapacitet att röja en areal på 357 500 kvadratmeter i timmen. För navigeringen används GPS-RTK. Testkörningen på Gardermoen flygplats kommer att starta i januari 2019.

Ny teknik RSS

https://www.nyteknik.se/premium/sjalvkorande-snoplogar-tar-plats-pa-oslo-flygplats-6934817

Kommentera