Nvidia G-Sync kombinerat med SLI har negativ påverkan på spelprestanda

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Det har gått cirka tre år sedan Nvidia introducerade sin teknik G-Sync, som används i skärmar för att ge en behagligare upplevelse i spel. Förutom den finns även AMD Freesync, som till skillnad från Nvidias teknik är en öppen standard och kan användas fritt av tillverkare.

Nvidia har tidigare varit tydliga med G-Sync inte har någon påverkan på prestandan, men enligt användare på företagets forum har detta ändrats i och med drivrutinen med versionsnummer 411.63. Det rapporteras i vissa fall om prestandatapp på över 60 procent när G-Sync är aktivt tillsammans med dubbla grafikkort i SLI.

Sajten Extremetech har testat detta och kommit fram till att flera grafikkort i SLI troligen är boven i dramat. För testet användes två stycken Geforce GTX 1080 samt ett ensamt Geforce GTX 1080 Ti tillsammans med en Acer XB280HK, som har en maximal uppdateringsfrekvens på 60 Hz.

DX-NVData.png

Källa: Extremetech

Gsync-FC5.png
G-Sync-Hitman.png

Resultaten visar att G-Sync inte har samma påverkan på prestandan i alla spel. I exempelvis Deus Ex: Mankind Divided syntes en skillnad på 5 FPS med DirectX 11, medan det i DirectX 12 inte skiljde något med G-Sync på- och avstängt. Även i Far Cry 5 syns en prestandaskillnad med G-Sync, och denna ökar ju högre bildfrekvensen i spelet är.

Diskutera Nvidia Geforce i SweClockers forum

Då resultaten skiljer sig mellan spel dras ingen generell slutsats, men det spekuleras kring att problemet beror på fördröjningar när det kommer till att information från ett grafikkort till ett annat och därefter till skärmen. Nvidia själva har ännu inte kommenterat på problemen.

Sweclockers RSS

https://www.sweclockers.com/artikel/26487-nvidia-g-sync-kombinerat-med-sli-har-negativ-paverkan-pa-spelprestanda