Volvos drag: Ska inte visa en bil på bilmässan

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

På plats, men inte en bil i sikte. Nej, när Volvo åker till mässan Los Angeles är det tomt i montern. Istället för att ta med en konceptbil, kommer vi prata om bilen som koncept, säger Mårten Levenstam, på Volvo Cars.

Hur sticker man ut i myllret av biltillverkare på en bilmässa? Volvo tror att de har kommit på ett bra sätt – stället för att tävla om besökarnas blickar med en snofsig konceptbil, vill man åt deras öron. De vill få dem att lyssna på Volvos berättelse om hur framtidens mobilitet kommer se ut.

– Genom att kalla mässan för Automobility LA har organisatörerna förstått hur vår industri förändras. Vi vill demonstrera att vi fått pm:et och starta en konversation om framtiden för automobiltet. Så istället för att ta med en konceptbil, kommer vi prata om bilen som koncept. Vi kommer inte vinna bästa bil-priset på mässan i år, men vi bryr oss inte om det. Det här är ju inte en bilmässa, säger Mårten Levenstam, ansvarig för produktstrategi på Volvo Cars, i ett uttalande.

Läs mer: Hanna Fager är med och förändrar Volvo Cars

Så vad ska man då visa och prata om? Dels så kommer man ha interaktiva demonstrationer där besökare dels får se hur vardagsförenklande saker som leverans till bilen och uppkoppling á la Volvo ter sig, men även hur bildelning och abonnemangsformen Care by Volvo fungerar. Det hela toppas upp av att man även delar med sig av sin vision 360c – en framtida självkörande modell.– Vår bransch förändras. Istället för att enbart bygga och sälja bilar, vill vi i själva verket förse våra kunder med friheten att röra sig på ett privat, hållbart och säkert sätt. Vi erbjuder våra kunder tillgång till en bil, inkluderat nya attraktiva tjänster närsomhelst och hur de än vill ha det, säger Håkan Samuelsson, vd för Volvo Cars.

På bilsalongen i Los Angeles, som öppnar den 30 november, kommer Volvo även att prata partners. Det Göteborgsbaserade märket har redan knutit till sig giganter som Amazon (som levererar till Volvobilar), Google (Maps, Assistant och Play Store ska integreras i infotainment) och Nvidia (Chip/teknik). Utöver detta kommer man även demonstrera innovativa interaktioner med nya typer av partners.

Vidare anger Volvo att deras mål är att i mitten av nästa decennium så ska hälften av alla sålda bilar vara helt elektriska, en tredjedel ska vara autonoma samt att man ska ha etablerat över fem miljoner direktrelationer med kunder.

Ny teknik RSS

https://www.nyteknik.se/fordon/volvos-drag-ska-inte-visa-en-bil-pa-bilmassan-6940002