Personalbrist inom svensk järnväg – trafiken hotas

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Thomas Gorin Weijmer är ombudsman på fackförbundet Seko.

– Problemet när det fattas personal här och nu är i grund och botten att trafik kan hotas och linjer bli inställda, eller att personalen tvingas jobba mycket mer övertid än vad som är bra för både dem och bolag, säger han.

Problemet är inte att det saknas människor som vill köra tåg. Enligt Linda Ekholm Borg, branschexpert vid spårföretagens arbetsgivarorganisation Almega, har tågbolagen svårt att ordna fram tillräckligt många handledare åt elever under den flera månader långa praktikperioden.

– Det har inte funnits tillräckligt många så att vi har kunnat fylla på med så många elever. Det blir otroligt många lever ute samtidigt på praktik, säger hon. 

Det är nu åtta år sedan järnvägen avreglerades. Thomas Gorin Weijmer vid Seko önskar nu att staten återtar en del av ansvaret.

– Avregleringen har medfört att man har flera aktörer som arbetar tillsammans, och man har ingen som har det övergripande ansvaret för att säkra kompetensutvecklingen framåt. Här skulle man kunna lösa det med att branschen tar ett ansvar men också att staten går in och tar ett övergripande ansvar för att säkerställa framtiden kompetenskrav tillmötesgår, säger han. 

Linda Ekholm Borg understryker att det pågår ett arbete i branschen för att kunna ta emot fler elever och att problemet kommer att vara löst inom fem år.

– I takt med att företagen kan attrahera fler av sina anställda lokförare att ta sig an handledaruppdraget så kommer också att kunna öka antalet utbildningsplatser. säger hon.

Sverigesradio Malmö RSS

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7104108

Kommentera