Grönt ljus för tunnel mellan Danmark och Tyskland

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Trots att man väntar sig överklaganden är det ändå ett stort steg för projektet säger Tine Lund-Bretlau kommunikationschef på det danska statliga bolaget Femern AS som ska bygga tunneln.

Redan 2007 kom danska och tyska regeringen överens om att det skulle byggas en fast förbindelse över eller under Fehmarn bält. Valet föll sedan på en 18 kilometer lång väg- och tågtunnel.

Enligt den ursprungliga planen skulle tunneln varit färdig i år, men projektet har varit kantat av förseningar och det är framförallt godkännandeprocessen i Tyskland som dragit ut på tiden.

Både rederiet Scandlines som driver färjeförbindelsen mellan Rödby och Puttgarden och flera miljöorganisationer har kämpat emot bygget som beräknas kosta cirka 75 miljarder svenska kronor.

Så sent som för några veckor sedan kom det senaste bakslaget när EU-domstolen underkände upplägget bakom projektets statliga lånegarantier, något som gör att det kan bli dyrare att låna pengar för det statliga bolaget bakom förbindelsen.

Trots kvällens godkännande så väntar man sig ytterligare en tids juridisk process i Tyskland innan bygget av själva tunneln kan påbörjas säger Tine Lund-Bretlau.

– Det är normalt med överklaganden, men vi kan ju under tiden börja bygga på den danska sidan säger hon.

Bolaget förväntar sig att tunneln ska invigas 2028

Sverigesradio Malmö RSS

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=7122766