Billiga segelfartyget ska tjäna mer per container

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Sailcargo vill erbjuda transporter till sjöss med nollutsläpp. Nu bygger bolaget segelfartyget Celiba. De hävdar att träskeppet kommer vara mer lönsam per container än traditionella fartyg.

Vad kan vara grönare än att transportera gods med vinden? Sailcargo har satt sina förhoppningar till att miljömedvetna kunder är villiga att vänta lite längre på sina varor. Bolaget kommer att frakta dem ombord på det 14 meter långa träfartyget Celiba, och all energi som används under resan ska vara förnybar. Utöver seglen har skeppet en elmotor, från Sigma Plus Associaties, som driver två ställbara propellrar. Litiumjonbatteriet laddas med solpaneler på däck och av fartygets rörelseenergi.

– All hjälpkraft kommer därför från förnybara källor. Eftersom batteriet får sin kraft när skeppet seglar, och/eller under solsken så det kommer aldrig behöva laddas i hamn, eller på annat sätt utanför farkosten själv. Det här är världens största framdrivningssystem som gör detta – och utöver att vara helt självförsörjande är det också ett kostnadsbesparande alternativ. Dessutom kommer fartyget aldrig behöva stå i kö eller betala för bunkerolja, säger Sailcargos representanter Shani Meintjes och Danielle Doggett i en intervju med World Maritime News.

Celiba kommer kunna ta en last på upp till tio TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) det vill säga tio stycken 20-fotscontainrar. Sett till lastfartyg är det inte imponerande, men Sailcargo hävdar att kostnaden per skeppad enhet blir väldigt låg. Som exempel anger de att ett av danska Maersks Triple E-skepp kostar 185 miljoner dollar att bygga, medan Celiba kommer kosta cirka 3,2 miljoner dollar. Det ger containerfartyget en kostnad på 10 087 dollar per TEU, medan träfartyget tros få en kostnad på 320 000 dollar per container. Samtidigt har Triple E-skeppen en intäkt på 0,01 dollar per ton/mil mot

Läs mer: MSC Zoes tappade containrar kan nå svenska kusten

0,2 dollar som förväntas för Celiba. Det ska göra segelfartyget långt mer lönsamt per fraktad enhet.

Bygget av skeppet pågår i Costa Rica där kölen redan är lagd. Under januari ska den fixeras och få sina spant. Man räknar med att segelfartyget kommer stå klart om 3,5 till 4 år. Det innebär att Celiba kan vara redo för sjösättning tidigast 2021. Hon kommer segla på Stillahavskusten, och Sailcargo räknar med att skeppet kommer ta bort över tusen ton koldioxid om året. 

Läs mer: Höga krav på Sveriges nya isbrytare

Den gammeldags byggteknik utan stål bidrar till att göra farkosten ännu mer grön. Bolaget har också målsättningen att ha hunnit plantera 12 000 träd innan bygget är över, och tio procent av dem ska användas för att bygga framtidens utsläppsfria träfartyg.

Ny teknik RSS

https://www.nyteknik.se/fordon/billiga-segelfartyget-ska-tjana-mer-per-container-6944665

Kommentera