Sony fokuserar på egenutvecklade AAA-spel och prestanda med Playstation 5

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;





I april avtäckte Sony de första detaljerna runt nästa generations Playstation. I fokus står snabb SSD-lagring med beräkningskraft i form av en Zen 2-processor och grafikdel baserad på AMD:s Navi-generation. I en ny rapport från Wall Street Journal diskuterar Playstation-divisionens chef Kenichiro Yoshida fokus för den kommande konsolen.

god-of-war.jpg

Egenutvecklade stortitlar som God of War kommer stå i centrum för nästa Playstation-spelkonsol från Sony.

När Playstation 4 lanserades år 2013 var grafiska förbättringar över föregående generation en nyckelkomponent, men även spel från mindre indie-utvecklare fick signifikant stöd och resurser från Sony. Detta ser ut att ändras med Playstation 5 då Kenichiro Yoshida menar att stora påkostade spel, så kallade AAA-titlar, från interna studior såväl som från stora utgivare från står i fokus framöver.

Sonys egna titlar såsom God of War, Marvel’s Spider-Man och Horizon: Zero Dawn tillhör den nuvarande generationens storsäljare, och denna sortens exklusiva titlar ska enligt Yoshida vara extra viktigt för att särskilja nästa Playstation från konkurrenterna. Rapporten anger också att Sonys fokus ligger på grafisk kapacitet och funktioner som ray tracing som efterfrågas av entusiastspelare.

Vidare ser Sony inte Nintendo som en direkt konkurrent för nästa generation då de primärt lockar en yngre publik, och Microsofts kommande spelkonsol Xbox Scarlett ses som den primära konkurrenten. I samma veva som dessa uttalanden publicerar den välkända Twitter-profilen @TUM_APISAK prestandaresultat för kretsen Gonzalo, som trots utgöra hjärtat i nästa generations spelkonsol från antingen Sony eller Microsoft.

Resultaten som listas här anger en prestandanivå som är cirka fyra gånger högre än grundmodellen för Playstation 4. Detta avser dock sannolikt en Gonzalo-baserad krets utan de anpassningar Sony och AMD gjort för den kommande konsolen, vilket kan medföra skutt i prestanda. Playstation 5 ska enligt Sony utrustas med kapacitet för ray tracing, och SSD-baserad lagring påverkar spelupplevelsen bortom vad prestandaresultat anger.

Nästa generations Playstation väntas lanseras i slutet av 2020, och får då sällskap av Xbox Scarlett som skryter med likartade funktioner. Det innefattar SSD-lagring och systemkrets baserad på Zen 2 och Navi från AMD som bestyckas med stöd för ray tracing.

Läs mer om Playstation 5:

Sweclockers RSS

https://www.sweclockers.com/artikel/27817-sony-fokuserar-pa-egenutvecklade-aaa-spel-och-prestanda-med-playstation-5