Enfo hjälper hotellkedja att testa nytt

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;





Nordic Choice Hotels vill under året knyta ihop den digitala upplevelsen med den fysiska i allt högre grad och till det har man tagit hjälp av finska konsultbolaget Enfo. En viktig del av den nya digitalsatsningen är att hotellkedjans gäster redan vid bokningstillfället ska få en personlig relation till hotellkedjan, där man till exempel ska kunna få skräddarsydda rekommendationer baserat på egna preferenser, som sin favoritdryck på rummet vid incheckning eller tips om restauranger, konserter eller andra aktiviteter.

– Målet är att Nordic Choice Hotels ska erbjuda den ultimata gästresan, och det möjliggörs med hjälp av att vi använder vår data smart och effektivt. Det är nyckeln till allt. Redan när gästen bokar sitt hotellrum ska vi veta vem det är och vilka önskemål hen har. Naturligtvis sparar och hanterar vi bara den information som kunden själv har godkänt, säger May Lisbeth Øversveen, chef för området Information management på Nordic Choice Hotels.

Gästerna får alltid uppdaterade uppgifter

Grunden för de nya tjänsterna är plattformen Mulesoft Anypoint där hotellkedjan öppnar upp informationen från sina centrala system. Och det gör att gästerna alltid kan få uppdaterade och korrekta uppgifter oberoende av om det är hotellkedjans webbplats eller app som används inför eller under besöket.

Nordic Choice Hotels har även kompletterat sin it-avdelning, vilken Enfo är en del av, med utvecklingsbolaget Eberry. Tillsammans testar man fram nya idéer och tjänster och man samlar in data och analyserar. Ett tydligt exempel är att hotellkedjan kan ha större kontroll över energiförbrukning och matsvinn, bland annat genom att styra hur mycket mat som ska dukas fram till frukosten genom en frukostapp.

– Tack vare det kan vi göra prognoser och spara in på både energi och resurser, och slipper slänga så mycket mat. Det går också helt i linje med våra hållbarhetsmål. Samarbetet med Enfo har inneburit att vi kan ligga i framkant på många områden och arbeta mer hållbart, säger May Lisbeth Øversveen.

– Nordic Choice Hotels har länge arbetat innovativt och smart med digitala lösningar, och vi är glada över att ha fått förtroendet att vara med på deras resa. Fokus från båda håll är ständig utveckling och då finns det alla möjligheter att skapa något riktigt bra, säger Kristina Lid, integrationsansvarig för Nordic Choice Hotels på Enfo.

Läs också: De införde lösenord på minst 15 tecken som aldrig byts – följden kanske överraskar

Computer Sweden RSS

http://feeds.idg.se/~r/ComputerSweden20SenasteNyheter/~3/7QHoMg7xTGQ/enfo-nordic-choice-hotels