”Krissituationen handlar inte om teknik”

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;





Distansundervisning av 355 000 gymnasieelever blir ett stresstest som kommer att skapa frustration. Men troligen leder situationen också till en ökad digital mognad. Det tror branschorganisationen Swedish Edtech Industry.

Det var på tisdagen som regeringen meddelade rekommendationen att gymnasieskolorna skulle gå över till distansundervisning. Men företagen som jobbar med it-verktyg för utbildningssektorn, så kallad edtech, har märkt ett ökat tryck från skolorna under flera veckor, berättar Jannie Jeppesen, vd för branschorganisationen Swedish Edtech Industry.

– Man har anat det här ute i kommunerna. När grannländerna började stänga skolorna då började man förbereda sig. Kommunerna och huvudmännen har varit väldigt på och våra bolag har nästan jobbat i skift, säger hon.

Hon bedömer att Sverige står ganska rustat inför krisen eftersom digitaliseringen har kommit relativt långt. Men skolorna är olika väl förberedda.

Läs mer: Direktrapport: Så slår coronaviruset mot näringslivet

Endast 15 procent av läromedelsmarknaden består av digitalt material. Det betyder, enligt Jannie Jeppesen, att ungefär 15 procent av skolorna har digitala läromedel. Det tror hon kan vara en nackdel nu när gymnasieeleverna ska undervisas på distans.

– Digitala läromedel är ett gott stöd nu när lärare från en dag till en annan måste lägga om sin undervisning. Sådana läromedel kan ha en helt annan interaktivitet än en geografibok som eleven har i handen, säger hon.

Cirka en miljon elever till ska distansundervisas om grundskolan stängs

Samtidigt poängterar hon att coronakrisen och distansundervisningen inte är ett teknikprojekt. Det svåra, menar hon, blir att lärare måste avgöra vad som är rimligt att göra i en digital miljö och vad man inte ska göra.

– Man kanske ska läsa mer skönlitteratur och sedan ha litteratursamtal online. Den här nationella krissituationen handlar inte om teknik utan om hur vi organiserar för lärande. Det viktiga här är kommunikationen mellan hem och skola och att fånga upp elever som tycker att det är väldigt jobbigt, säger hon.

Hon förespråkar tålamod, förståelse och att pröva sig fram.

– Tekniken kan vara en möjliggörare och det finns många lösningar som skulle kunna underlätta. Men att gå från att undervisa i ett klassrum till att föreläsa till en skärm kan vara väldigt svårt, säger Jannie Jeppesen.

Gymnasieskolans elever ska plugga hemma och ett liknande beslut förbereds för grundskolan. Sannolikt stängs även skolorna för de lägre årskurserna på måndag. Då är det ytterligare cirka en miljon elever som ska distansundervisas.

KTH-studenter drog igång gratis mattehjälp på nätet

Det finns en risk att infrastrukturen för internettrafik inte räcker till. I tisdags rapporterade Expressen om driftstörningar hos flera internetleverantörer på grund av ett elfel.

– Det här blir ett stresstest på samhällets infrastruktur. Det kommer att lagga lite. Ska alla liveströmma till en eller två miljoner elever samtidigt kommer det inte att hålla. Vi måste tänka smart. Vissa saker ska man kanske inte ladda upp samtidigt klockan 8 när alla ska ta närvaro samtidigt i hela landet, säger Jannie Jeppesen.

Det kommer att bli en utmaning för skolorna att distansundervisa sina elever. Men företag, myndigheter och ideella organisationer kraftsamlar för att hjälpa till (se faktaruta).

Ny Teknik berättade nyligen om KTH-studenterna Sophie Åström och Måns Nilsson, som drog igång gratis mattehjälp online för att hjälpa elever som kör fast när de pluggar hemma.

Läs mer: KTH-studenter hjälper isolerade elever med matte

Röda korset har också utökat öppettiderna för sin digitala läxhjälp, som ges vissa kvällar och är gratis.

På uppdrag av Skolverket har forskningsinstitutet Rise i samarbete med flera andra aktörer satt samman sidan Skolahemma.se. Den ska vara ett stöd för skolorna att hantera konsekvenserna av coronaepidemin. Här finns till exempel material och tips för rektorer, lärare och huvudmän.

”Jobbigt att hoppa från tian som lärare och ganska oklädd för uppdraget”

Branschorganisationen Swedish Edtech Industry har sammanställt Edtechkartan som listar de svenska företag som tillhandahåller olika digitala lösningar för utbildningsväsendet, till exempel inom hårdvara, kommunikationsplattformar, digitala läromedel och administration. Flera av dessa har öppnat för gratis tillgång till verktygen under några månader på grund av coronakrisen.

Jag läste en kommentar att användarna ändå får betala, genom att de lämnar ifrån sig sina personliga uppgifter, finns det en risk för att det uppfattas som om företagen försöker sko sig på krisen?

– Om man skulle sko sig på krisen skulle man höja priserna och ta mer betalt när efterfrågan ökar. Edtechbolagen i Sverige är små, sex av tio har färre än tio anställda. De har ett kapacitetstryck som ökar med flera hundra procent, när support och kundtjänstärenden kommer att öka, men har inte kostnadsbäring för det. Användningen går upp men samma avtal ligger i botten. De har en pressad situation, säger Jannie Jeppesen.

Kommer det något gott ur krisen, tror du?

– Från digitaliseringsperspektiv tror jag att man kommer att se värdet med många av lösningarna. Men så klart frustration också. Även om det kommer att vara jobbigt att hoppa från tian som lärare och ganska oklädd för uppdraget, så kommer man att vara på trean efteråt. Ökad användning kommer att mogna den digitala kompetensen. Och på ett samhällsplan kommer Sverige att lära sig mycket om sin infrastruktur och vad som är samhällskritiskt i dag, säger hon.

Här kan lärare och elever få hjälp

Gratis mattehjälp online på Facebook.

Före detta KTH-studenter har utvecklat den digitala tjänsten Kollin för att hjälpa universitetsstudenter att plugga mer effektivt. Tjänsten blir tillgänglig gratis under coronakrisen.

Röda korset har utökat öppettiderna för sin digitala läxhjälp på grund av coronakrisen. Tjänsten är gratis.

Skolahemma är en ny sida som listar hjälp för lärare och rektorer.

Edtechkartan är en sammanställning av digitala lärverktyg och läromedel.

Förlaget Gleerups erbjuder gratis digitala läromedel resten av terminen.

Förlaget Natur & Kultur bjuder på gratis tillgång till digitala läromedel resten av terminen.

Förlaget Sanoma erbjuder gratis licenser till den digitala plattformen Kampus resten av terminen.

Nationalencyklopedien erbjuder gratis tillgång till digitala läromedel.

Skolon.com är en sida som samlar digitala läromedel och lärresurser. Plattformen har öppnats tillfälligt med anledning av coronaviruset.

Bonnier Education öppnar sin tjänst för digitala läromedel, Clio, fram till juni på grund av coronaviruset.

Plattformen Studi.se för digitala läromedel är tillgänglig kostnadsfritt under resten av terminen.

De två portalerna Svenskaportal och Matteportal erbjuder träning i svenska och matematik för grundskolan. Finns kostnadsfritt resten av terminen.

Matteappen är tillgänglig kostnadsfritt på grund av coronasmittan under resten av terminen.

Den ideella organisationen Generation Pep har samlat rörelsetips för att stimulera barn till fysisk aktivitet även under krisen.

Källa: Isak Skogstad.

Ny teknik RSS

https://www.nyteknik.se/digitalisering/krissituationen-handlar-inte-om-teknik-6991223