Började som egen att göra-lista – nu vill Easynote ta upp kampen med Trello

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Det började som ett enkelt öppen källkods-projekt då grundaren Mensur Zahirovic, som har en lång erfarenhet som projektledare i it-branschen, för fem år sedan kodade en att göra-lista för egna behov.

När han släppte verktyget fritt strömmade användarna till, och nu har de tre personer som arbetar med utvecklingen startat bolaget Easynote som nu ska ta upp konkurrensen med välkända produkter som Trello och Monday.

Syftet med verktyget är att helt enkelt hjälpa användarna att organisera sitt dagliga arbete.

– Det var aldrig tanken att det här skulle bli något egentligen. Jag hade byggt en del egna projekt och varit involverad i open source-världen. På en semester kodade jag en enkel att göra-lista och la till funktioner som jag själv behövde.

60 000 användare

Därefter beslutade sig Mensur Zahirovic för att släppa verktyget fritt, och det var med förvåning han noterade hur användarna blev fler och fler.

– Då började jag jobba med sökmotorsoptimering, kollade vilka konkurrenter som fanns, och insåg att det fanns en affärsmöjlighet. Jag jobbade kvällar och helger, och lade till funktioner.

Det började komma upp på listor över de bästa projekthanteringsverktygen, och ännu fler användare tillkom.

Nu har Malmöbaserade Easynote 60 000 användare, och det har de lyckats uppnå helt utan marknadsföring. Verktyget finns i en gratisversion för privatpersoner, en premium och en enterpriseversion

Boom för samarbetsverktyg

Precis som hela collaboration-marknaden har Easynote fått ett uppsving under coronapandemin.

Den globala marknaden för social mjukvara och samarbetsverktyg väntas enligt en ny rapport från analysföretaget Gartner växa med 17,1 procent i år och landa på 4,5 miljarder dollar.

– Social mjukvara och samarbetsverktyg har under pandemin gått från ”bra att ha” till ”måste ha”, säger Craig Roth, analyschef på Gartner.

Även när en del nu börjar återvända till sina kontor så har covid-19 medfört en permanent förändring av arbetskraftsstrukturen som kommer att kräva ytterligare investeringar i teknik för att underlätta, fånga och organisera öppna konversationer och informationsdelning, konstaterar Gartner.

Nästa år väntas tillväxten ligga på 14 procent och den globala försäljningen därmed landa på 5,1 miljarder dollar.

Även Easynote har fått en boost under pandemin, säger Mensur Zahirovic.

– Coronapandemin har definitivt varit positiv ur vårt perspektiv eftersom alla börjat arbeta hemifrån och börjat leta efter verktyg som de kan samarbeta i. Det tillsammans med att anställda själva blir mycket mer it-medvetna har gjort att vi boostat vår användarbas det senaste året.

Säljer mest i USA

Easynote konkurrerar med andra välkända projekthanteringsverktyg som Trello, Monday, Wrike och Asana, och de har faktiskt sin största försäljning i USA.

Mensur Zahirovic
”På en semester kodade jag en enkel att göra-lista och la till funktioner som jag själv behövde.” Så förklarar Mensur Zahirovic uppkomsten av Easynote.

Vad är det då som gjort att detta verktyg som egentligen alls var tänkt att bli någon företagslösning har lyckats knyta till sig så pass många användare? Mensur Zahirovic tror att det är enkelheten.

– Hemligheten är att vi arbetat så organiskt. Det är ett väldigt anpassningsbart och skalbart verktyg. Alla projekt du arbetar med varierar i storlek, du kan bygga om köket där hemma och hålla på med ett megaprojekt på jobbet.

– Det här är väldigt enkelt att anpassa efter varje användares enskilda behov. I Excel använder man kanske tre funktioner sen har man hundra andra som man inte behöver. Här är det tvärtom.

Skalbarheten innebär att man arbetar med alltifrån enkla att göra-listor till att hantera funktioner för kostnad, tid och kvalitet som behövs i projektledning.

En annan faktor, tillägger han, är att det är gridbaserat vilket gör att alla de som är vana att arbeta med kolumner i Excel känner sig hemma.

– Annars är det ju så att 70 procent som börjar använda sådana här verktyg återgår till Excel, säger han.

För många verktyg

Inför att Easynote kommersialiserades byggdes hela plattformen om och för att kunna bearbeta företagsmarknaden har de lagt in mer avancerade säkerhetsfunktioner. De har 17 000 företag som registrerat sig som användare, mestadels mindre och medelstora, men de ska också göra en ett försök att få in enterprise-bolag som kunder.

Visionen för Easynote är att bygga en plattform i stället för att bara tillhandahålla ett verktyg.

– Det kommer ju ut nya verktyg stup i kvarten. Det är inte hållbart, det finns för många. Vi vill göra om det till en plattform där hela systemet är app-baserat, där vi bygger egna appar som insticksmoduler för till exempel crm, fakturasystem eller presentationer, och att vi sedan bygger upp en app-butik där användarna kan installera de här applikationerna.

Läs också: Pandemin har satt turbo på samarbetsverktygen – här är alternativen

Fakta

Infrastruktur: Egna servrar med dns-balansering för snabbare laddningar

Utveckling: Node.js, Vue, Socket.io.

Analys: Google Analytics, Mixpanel, Hotjar, Userpilot

Stödplattformar: Amazon S3, Amazon SES, Amazon Lambda.

Computer Sweden RSS

http://feeds.idg.se/~r/ComputerSweden20SenasteNyheter/~3/532L6kBz0ic/easynote-samarbetsverktyg