Konverterade lok ska dra batterierna i en godsvagn

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

Berkeley-forskare har räknat på ombyggda diesellok som får sin el från batterivagnar. Men KTH-professorn Mats Berg är inte imponerad av godstågens räckvidd.

En stor del av USA:s gods på järnväg dras av diesellok, och givetvis är intresset stort för att hitta ett sätt att elektrifiera transporterna utan att bygga ny infrastruktur.

Forskare vid Berkeley har räknat på utsikterna för att konvertera dieselelektriska lok att dessa istället hämtar el direkt från batterivagnar. Resultatet har nu publicerats i den vetenskapliga tidskriften Nature.

Enligt kalkylen skulle en godsvagn kunna bära med sig motsvarande 14 mWh, lagrat i litiumjärnfosfatbatterier. Det skulle enligt forskarnas teori räcka för ett lok på 3,3 MW som drar ett godståg med 100 vagnar och en last på 6 806 ton.

Läs mer: Norska vätgasbåten Hyrex ska ge upp till 50 mils räckvidd

Varje batterivagn beräknas öka energiförbrukningen med fem procent, och det fiktiva tåget skulle med ett enda batterilager få en räckvidd på 241 km.

”Räcker inte långt”

Mats Berg, professor i järnvägsteknik på KTH, är inte imponerad av sträckan, varken för amerikanskt eller svenskt bruk.

– För vissa tillämpningar kan det ju passa, lite kortare transportuppdrag som inte är för tunga. Men det här är godstrafik och då räcker det inte särskilt långt. Och frågan här vad man räknar det i – är det pengar, är det i energi, eller något annat som man ska jämföra med? Om man tittar på energi, räknar man då på energin som finns ombord på tåget eller tittar man även uppströms, på hur elen produceras och så vidare? Resultaten kan bli väldigt olika, säger Mats Berg till Ny Teknik.

Svagare än konventionella lok

Mats Berg konstaterar att batterierna ska tas fram, underhållas och laddas. Till detta måste loken konverteras för att kunna ta sin elektricitet från batterier istället för de generatorer som dieselmotorerna driver.

Mats Berg är professor i järnvägsteknik på KTH. Foto: KTH

Utöver minskade CO2-utsläpp är det önskvärt att få ner sin energianvändning. Problemet är att dieselelektriska lok har en dålig verkningsgrad. Med el direkt från en batterivagn skulle de vara svagare än ett konventionellt ellok.

Läs mer: Elfartyg väcker hopp om ny norsk exportsuccé

– Elmotorerna som finns på dieselelektriska lok har ju lägre effekt så loken blir inte starkare för att man tar elen från batterier. Det finns fortfarande begränsningar – då måste man bygga om ordentligt, men det är nog inte en bra idé, säger KTH-professorn Mats Berg.

Även om tåg inte är särskilt viktkänsliga skulle batterivagnar ta lite kapacitet på längden. Å andra sidan är många amerikanska godståg 3–4 km långa och då blir påverkan ganska marginell. Skulle då tåg med batterivagnar kunna användas någonstans i Sverige?

Enligt Mats Berg är 97-98 procent av vår spårtrafikvolym elektrifierad via kontaktledning eller en tredje skena, men det finns fortfarande mer sekundära linjer där det är svårt att motivera investeringen.

”Bra att man undersöker detta”

Inlandsbanan är en längsta sammanhängande oelektrifierade sträckan i landet. Där tittar man på att använda ellok med batteridrift alternativt vätgaselektrisk drift, framförallt för passagerartrafiken.

Läs mer: Jättelastbilen ”Megatruck” ska vara bättre för miljön

Men Mats Berg skulle teoretiskt kunna tänka sig lösningen med batterivagnar, om så bara på delsträckor.

– Jag tycker att det är jättebra att man undersöker det här, och varje teknik sin nisch. Men för de flesta områden räcker det nog inte så långt, inte som det ser ut i dag i alla fall. Men batterierna blir ju bättre, säger Mats Berg.

Av världens totala spårtrafikvolym går omkring 40 procent på diesel, så det kan finnas länder där det begränsade konceptet passar bättre än i USA eller Sverige.

Ny teknik RSS

https://www.nyteknik.se/premium/konverterade-lok-ska-dra-batterierna-i-en-godsvagn-7024858

Lämna ett svar