Hittat tillbaka till glädjen i musiken

Detta inlägg post publicerades ursprungligen på denna sida this site ;

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/8400fcea-df66-4ffd-9165-1dd49a653187?fit=crop&format=auto&h=550&q=50&w=1600&s=dd1766dc596007a86ec37f129c19659e329b4d35

Justin Bieber rör sig ledigt på scen under spelningen på Big Slap i Malmö.
Justin Bieber rör sig ledigt på scen under spelningen på Big Slap i Malmö.

KONSERT Det är inte felfritt. Men Justin Biebers första Sverigespelning på fem år visar en artist som hittat tillbaka till glädjen i musiken.

Betyg: 3 av 5 plus
Justin Bieber
Plats: Big Slap Festival, Malmö. Publik: Bör vara hela festivalen vilket innebär ca 30 000 besökare. Längd: 90 minuter. Bäst: Känslosamma ”Lonely”. Sämst: ”What do you mean?” är en röra där Bieber både mimar och fumlar över orden.


MALMÖ. Sist Justin Bieber spelade i Sverige var 2017 på festivalen Summerburst. Spelningen var stundvis en jobbig syn. Han kämpade med att ta sig runt på scenen och slutföra sina danssteg, var tom i blicken och brydde sig knappt om att mima.

I min recension skrev jag att den då 23-åriga Bieber nog hade tröttnat på att vara popstjärna, ”kanske är det dags att låta honom få vara sångare och inget annat”.

Sedan dess har musiken ändrat form. Den är mer lågmäld och kommer ofta från hjärtat. Stjärnans senaste två album har nästan bara bestått av hyllningar och kärleksballader till frun Hailey. I dag känns det helt enkelt som att Justin Bieber gör den musik han vill göra.

Det finns därför anledning att förvänta sig något annat den här gången, en spelning präglad av mer gnista och entusiasm. Detta trots att Bieber precis blivit återställd från den ansiktsförlamning som orsakades av Ramsay-Hunt-syndromet.

Artisten upp på scen i läderbyxor, solglasögon och rosa mössa. Han inleder med ”Somebody” och dansar med studsande ben och armarna flängandes i luften. Det låter inte felfritt och i refrängen förlitar sig Bieber mycket på sin playback. Men det ser ut och låter naturligt. Som om han har kul, som om han står där på sina egna villkor.

– Låt oss ha den bästa kvällen i våra liv, låter det bra? frågar och sjunger ”Holy” till publikens jubel.

Visst går det att ana en del rutin över det hela. Bieber ändrar sällan sitt ansiktsuttryck, även när han tar av sig glasögonen är det väldigt lite som händer i blicken.

Han kompenserar med att fylla musiken med känsla, tar i under ” Where are Ü now” och följer koreografin med större beslutsamhet än sist. Även i ”Yummy” finns stunder då han blundar och tar sig för hjärtat.

Men något händer en stund in. Bieber sätter sig på en pall och börjar sjunga ”Hold tight” men tappar bort sig.

– Det är något fel på ljudet, Vi tar det från början, säger han.

Han försöker igen men kämpar med att hänga med i musiken. Han ser ledsen ut och rycker på axlarna i uppgivenhet.

Allsången i ”Love yourself” borde fungera som plåster på såren men Bieber tar sig ändå för huvudet i besvikelse. Men i ”Off my face”, hans vackraste kärleksballad hittills, är det inte ett enda ord som sitter fel. Publiken jublar stort när han går upp i falsett.

Sedan vänder det igen. Under ”Honest” vevar han med armen i luften, dansar för sig själv och ler hela låten igenom.

Men ”Lonely” blir kvällens största stund, trots låtens lugn och lågmäldhet. 28-åringen står rakt och upp och ner framför mikrofonen och sjunger om kändiskapets baksida:

”Everybody knows my past now/Like my house was always made of glass/And maybe that’s the price you pay/For the money and fame at an early age”.

Då händer någonting i ögonen. Justin Bieber blickar ut över publiken med en förtvivlan så stor att den är omöjlig att missa.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik

Aftonbladet Nöje RSS

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/a/v543Op/justin-bieber-pa-big-slap-festival-2022-recension